ZYX, Jan Zemánek INTERVIEW

středa, července 04, 2012

Milé čtenářky a milí čtenáři, dnes tu pro Vás máme připravený rozhovor s výborným fotografem Janem Zemánkem z Letovic. Jeho foto blog najdete na této stránce http://www.zyxphoto.blogspot.cz/  jeho webovky na http://www.zyxphoto.cz/ a stánku na FB na http://www.facebook.com/ZYXPHOTO ..na všech těchto stránkách můžete najít jeho krásné fotky. Doporučujeme se podívat! S focením u Honzy máme skvělé zkušenosti můžete se mrknou SEM,SEM a taky SEM. Už přestaneme odkazovat a přejeme Vám příjemné počtení!



    HNED NA ZAČÁTEK SE ZEPTÁME, CO TĚ PŘIVEDLO K   FOCENÍ A JAK DLOUHO UŽ FOTÍŠ?

      Myslím, že první fotku jsem udělal ještě jako úplně malej Honzík, kterej ještě neuměl pořádně ani chodit, protože to se kolem mě tenkrát pořád motal můj děda, tehdy ještě zapálenej fotograf amatér, a s tím, jak jsem byl do všeho hrr a obzvlášť do čehokoli s tlačítkama, hejbátkama, otočníkama a škubátkama, si nedokážu představit, že bych mu dovolil, aby mě aspoň jednou nenechal si cvaknout! A určitě to byla skvělá fotka, protože začátečníci mívají štěstí, takže mě mrzí, že vůbec nevim kam přišla a … co tam dělá. :-)  Teď ale vážně.
       K focení jsem se dostal víceméně náhodou po střední škole, když jsem nechtěl na výšku a tak jsem nutně musel do nějaké práce, abych měl z čeho žít. Vystřídal jsem pár různých zaměstnání, ale nakonec jsem zjistil, že tohle (myšleno práce ve firmě) není nic pro mě. Docela jsem se v té době babral se životem, protože to bylo období, kdy jsem si uvědomil, že můj sen být slavným hudebníkem (hraju teď už asi 9 let na bicí) se konat rozhodně nebude a já se toho nedokázal jen tak najednou vzdát a proto jsem byl na všechno okolo a hlavně sám na sebe naštvanej.. a do toho ještě ty různý práce, který mě totálně nebavily! Zjistil jsem, že nemůžu pracovat někde pro někoho.. představa, že tak strávím dalších 50 let mě ubíjela.. a došlo mi, že budu muset dělat sám na sebe, protože jinak se zblázním. Když to hodně zkrátím, vzpomněl jsem si, že během střední jsem nafotil při různých příležitostech pár dobrých fotek a že mě to tenkrát až nechutně bavilo a i když jsem si ještě v té době nedokázal představit, že by to snad kdy mohlo fungovat, že bych měl foťák a šel někam někoho nějak fotit a ještě by mi za to někdo dal peníze .. stejně jsem se do toho vrhnul úplně bezhlavě.
       Koupil jsem použitou starší zrcadlovku, objektiv z druhé ruky a začal blikat. Po pár měsících už jsem měl pocit, že chápu, jak nastavit čas, jak nastavit clonu a tak jsem tuším na facebooku nabídl, že za pár korun kohokoli nafotím. Ozval se kamarád ze střední, že chce vyfotit s přítelkyní a to bylo v září 2010. Moje první honorovaný focení.. A od té doby na sobě pracuju tak tvrdě jak jen můžu a dá se řict – když vynechám několik měsíců, kdy mě sponzorovala mamka (díky mami, že jsi mi věřila, že to dokážu), že od té doby se focením živím. :-)

    ZAJÍMALO BY NÁS, KDE ČERPÁŠ INSPIRACI, JAKÁ TÉMATA SI PRO FOTKY VYBÍRÁŠ A PROČ?

      Denně prolezu klidně i stovky různých fotek a poslouchám tuny hudby .. a obojí mě neskutečným způsobem inspiruje. Z těch všech obrázků co vidím si beru střípky. Někde se mi líbí póza, někde se mi líbí atmosféra, někde se mi líbí třeba blbej les na pozadí, světlo, někde se zamiluju do blbé podlahy, na které někdo leží … a tyhle střípky se mi pak v hlavě míchají a z toho co se mi tam vymíchá pak čerpám. Hudba v tomhle hraje důležitou roli zase při upravování. Ze starých fotek přesně poznám, při jaké hudbě jsem zrovna upravoval, protože  chtě nechtě pak podle toho, jestli zrovna poslouchám jemnej jazz nebo nějakej tvrdej náser, sahám po různých hejblátkách a hýbám buď jemně, o jedno dvě políčka s něčím tam, o jedno o dvě zase jinde, nebo kurva na plno do červených u všeho! :D




              JAK OBVYKLE PROBÍHÁ TVOJE FOCENÍ? JAK SE VLASTNĚ PŘIPRAVUJE FOTOGRAF, NEŽ ZAČNE FOTIT?

Jak jě to běžně nevím.. U mě to většinou začíná tím, že pár hodin před focením sednu na zadek, kouknu, jestli mám nabito, jestli jsou objektivy okay, jestli mám kartu ve foťáku, jestli na ní nic není, jestli mám náhradní kartu, jestli je okay i můj Nikon.. a pak omrknu, o čem jsme si s lidma, se kterýma jdu zrovna fotit psali (protože moje paměť není zrovna jedna z těch, co si pamatují detaily každýho focení).. Zjistím a snažím se zapamatovat jak se vůbec jmenují, protože na jména jsem fakt debil (není to vůbec vtipný), koukám, na čem jsme se domluvili, že budeme fotit a pak většinou, když jsem nervózní (a to bývám, protože se fakt hodně stresuju, že neodvedu tak dobrou práci, jak se ode mě očekává), poslouchám tvrdou hudbu, abych si připadal nad věcí (:D) a koukám po fotkách, abych měl inspiraci na pózy… a když je fakt špatně, tak si ještě zapálím, což mě uklidní, zpomalí to čas a odplaví nervy.. Tak to je moje příprava :-) …
A jak focení probíhá.. Po tom, co se sejdem, omrkneme hadry, většinou kecáme, během čehož se snažím nasát z toho člověka to jakej je,  co se mu líbí a co ne a podle toho pak někam jedeme a fotíme :-) (jo, až tak spontánní to většinou bývá – pokud to nejsou focení, který si sám vymyslím a vím, co chci fotit a s kým .. tam mám většinou celkem přesnou vizi všeho už dopředu)..


    CO RADÍŠ  LIDEM PŘEDTÍM NEŽ SE JDOU K TOBĚ FOTIT? ..PŘEMÝŠLÍŠ PŘED FOCENÍM HODNĚ, NEBO JE TO SAMOVOLNÉ?

      Většinou jim radím, až se podívají ke mně na web :D Tam většinou zjistí jakej jsem, že jsem úplně normální a nemusí se mě bát (lidi se hodně bojí fotografů! :D proč? ) a krom toho taky zjistí, kolik budou platit, když budou chtít to, nebo ono (mám rád, když jsou tyhle věci vyjasněný předem) .. Pak když si o to někdo řekne, posílám různý fotky a taky třeba videa z backstage jiných fotografů, aby měli představu, jak to na foceních chodívá a jak by co mohlo nebo mělo vypadat atd. Tohle jsou docela specifický věci, který se mění situaci od situace. Obecně se dá říct, že lidem neradím před focením nic, pokud to vyložene nechtějí. Radši si počkám, až se vidíme a probírám nejradši všechny podrobnosti a blbosti naživo..  

MEZI ČTENÁŘI JSOU TŘEBA NĚJACÍ ZAČÍNAJÍCÍ FOTOGRAFOVÉ, CO BYS JIM DOPORUČIL A PORADIL?


Pro krajinkáře toho moc nemám, ale pro portrétisty a lidi, co chtějí fotit lidi, něco jo: 
První věc – koupit si pevnej (nezoomovací) 50mm objektiv, bezpodmínečně. Tam se pak ukáže, jestli to člověka baví a jestli fakt něco dokáže vytvořit.. Mně osobně 50mm posunula o sto tisíc kilometrů dál.
Druhá věc – udělat si účet na deviantart.com, přepnout si řazení fotek z „od nejnovějších“ na „od nejlepších“ a sledovat… nejlepší za posledních 8 hodin.. za poslední den.. za poslední týden.. a koukat a koukat. A najít si pár fotek, který se člověku líbí a zkusit je zopakovat.. Já jsem se takhle naučil nejvíc. Zkusit do fotky dostat to nádherný světlo, co člověk někde vidí, zkusit tu fotku upravit tak, aby měla stejnej nádech jako ta, co se mi líbí apod. Je to škola, ale neuvěřitelně se to vyplatí. Pro začátek, než se člověk najde..




    PLÁNUJEŠ DĚLAT V BUDOUCNU TŘEBA I VIDEA? CO VLASTNĚ TAKOVÝ JAN ZEMÁNEK DĚLÁ, KDYŽ NEFOTÍ?


    Videa jsem si osahal. Než se mi povedlo video osahat, myslel jsem, že to bude Jan Zemánek fotograf a videorekordér (:D), ale potom co jsem měl možnost toho natočit víc jsem pochopil, že to není nic pro mě. Udělat dobrý video je o tolik složitější než udělat dobrou fotku! ..
Když zrovna nefotím, tak mám stejně vždycky foťák nejdál dva metry od sebe a.. pravděpodobně zrovna sedím za počítačem, piju černej čaj a upravuju – to zabírá tak 70% všeho mýho času (času kdy jsem vzhůru..) No a když zrovna nefotím ani neupravuju, tak jsem na 99% právě za bicíma, v autě, nebo na přítelkyni (:D)

    POSLEDNÍ OTÁZKA SE BUDE TÝKAT BUDOUCNOSTI. CO V NEJBLIŽŠÍ DOBĚ CHYSTÁŠ? MÁŠ V PLÁNU NĚJAKÉ SOUTĚŽE, AKCE, SLEVY,..? NA CO SE MŮŽEME TĚŠIT? 

      Nejsem zrovna člověk, co by něco plánoval. Jsem víc spontánní, než plánovací, ale zrovna teď se domlouvám s jedním mladým šikovným umělcem, kterej našel zalíbení v mých fotkách, že by si jich pár vzal jako inspiraci a zkusil je přemalovat i s tím, co z nich cítí … a společně bychom později udělali nějakou výstavu, což by mohlo být fantastický. Je to ale úplně v začátku, tak uvidíme jak to dopadne. :-)
Díky za tohle malý interview, odpovídat na tyhle otázky bylo určitě o moc zábavnější, než číst moje odpovědi, někdo vás měl varovat! :D 




No a snad se Vám rozhovor líbil, něco nového jste se dozvěděli. Honza bude určitě rád, když navštívíte jeho stránky. Doufáme, že to byla příjemná změna od všedních příspěvků a projevíte své názory dole v komentářích.
Na  ukázku dvě fotky co také fotil Honza 

DIA s přítelem
YOUR LADIES




with love your ladies

You Might Also Like

34 your comments

  1. Pěkný rozhovor :-)

    OdpovědětVymazat
  2. výborný článek, pro mě jako člověka, který se učí dělat lepší a hezčí fotky se zrcadlovkou to bylo výborné počtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme máme radost, že se líbí! :-)

      Vymazat
  3. Krásné fotky :)

    musliwithmilk.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherně fotí!:-)

    http://fashionorlife.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  5. kde chodíte na tieto nápady baby? .. úžasný článok ! :) už neviem ani ako vás mám pochváliť :D strašne rada čítam váš blog !:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nějak samo! :-) ..JSI MOC HODNÁ, dělá nám to velkou radost, že se Ti naše příspěvky líbí! :-) JSEŠ ZLATÍČKO! :-)*

      Vymazat
  6. Wow! Nadherny fotky! Strasne talentovany fotograf! Dekuju za rozhovor. Bylo krasny to precist!!
    ______
    FOLLOW ME ON TWITTER
    FOLLOW MY BLOG

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow mockrát děkujeme, potěšení je na naší straně, máme radsot, že se Ti rozhovor líbi!

      Vymazat
  7. krásne fotky má, to treba uznať :) Aj vy ste na tých od neho nádherné! Fotenie je super vec... tiež by som si rada kúpila zrkadlovku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkujeme aji za Honzu, jsi moc hodná! :-) já taky, už jsem v procesu vybírání

      Vymazat
  8. Profesionální rozhovor :) Mátě štěstí, že máte takového perfektního fotografa nablízku ;) Mimochodem holky, vy jste z Letovic?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to jsi mela napsal do uvozovek to profesionalni! :-D ..ale jinak moc a moc dekujem! :-) ..nene jsme z Jevíčka :-) je to asi 20km od Letovic :-)

      Vymazat
  9. Udělali jste skvělý rozhovor ! :) A já moc děkuji za milý komentář, moc mě potěšil :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to mi moc děkujeme! :-) děkujeme ti moc!

      Vymazat
  10. Moc pěkný rozhovor holky. Jste moc krásné a milé slečny. Děkuji za váš komentář a já vás taky sleduji. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JÉÉ taak to jsi nám udělala největší radost, děkujeme Ti moc! :-)*

      Vymazat
  11. Děkujeme moc za krásný komentář moc nás potěšil!:) už vás také sledujeme:)..Na poslední fotce vám to moc sluší!:)

    http://vitaestbonum.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsme fakt nejhodnější nás teď potěšil ten Váš! :-* moc dekujeme

      Vymazat
  12. nádherně fotí a moc pěkný rozhoovor:)

    OdpovědětVymazat
  13. Naozaj zaujímavý rozhovor, dúfam že budú ďalšie podobné, lebo sa veľmi vydaril :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jeee to nas moc tesi, ze se ti libil..bude brzo rozhovor s burzou votocvohoz! :-)

      Vymazat
  14. s Honzou jsme fotili tablo a mít možnost s ním fotit znovu - jdu jednoznčně do toho! :) jeho fotky mají geniální atmosféru a rozhodně je to nejpohodovější fotograf s jakým jsem kdy fotila (nebylo jich nějak moc, ale porovnat se to dá)! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. moc pekne jsi to napsala :) ..mám stejny nazor!

      Vymazat
  15. Odkaz na další rozhovor s Honzou: http://magazinprostor.cz/jan-zemanek/ :)

    OdpovědětVymazat

FOLLOW ME

BLOG Archive

Contact form

Jméno:

Email:

Zpráva: